TÁMOP-4.2.1.D-15/1/KONV-2015-0013 Kutatás, Innováció, Együttműködések – Társadalmi innováció és kutatási hálózatok együttműködésének erősítése az Eszterházy Károly Főiskola, a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Nonprofit Kft. és az Agria TISZK Közhasznú Nonprofit Kft. együttműködésével
Projekt célja:
A projekt általános célja a tudás-infrastruktúra erősítése, széttöredezettségének feloldása, szinergiájának fokozása, a potenciálok maradéktalan becsatornázása a K+F+I rendszerbe és az oktatásba: A projekt ezen általános, felsőbb szintű cél megvalósításához való hozzájárulásával biztosítható az ÚSZT és OP célokhoz való kapcsolódás.
Általános kiemelt cél:
A projekt kiemelt célja a kutatási potenciál megerősítése a felsőoktatás harmadik missziójához kötődő fejlesztésekhez kapcsolódóan.
Felsőoktatási szolgáltatások kiterjesztése: A felsőoktatási intézmények aktivitásának növelése a társadalmi kihívások kezelésében és a társadalmi innováció terjesztése területén.
Kutatási és képzési kapacitások fokozása, fejlesztése: Értékteremtő folyamatok újraértelmezése, tudásteremtés és hasznosítás ösztönzése.
Innovatív oktatási-kutatási kapcsolatrendszerek kialakítása: Az egyének és szervezetek alkalmazkodó képességének, innovációs készségének, kooperációs készségének a növelése; a hallgatói és oktatói-kutatói nemzetközi mobilitás növelése.
Városi / térségi és felsőoktatási fejlesztések összekapcsolása: Aktívabb részvétel a társadalmi-gazdasági fejlesztési folyamatokban, külső igények jobb leképezése.
Új képzésszervezési módok kialakítása: A felsőoktatási hozzáférést növelő megoldások és programok bevezetése illetve folytatása.
Konkrét kiemelt célok:
A pályázat megvalósítása során kiemelt figyelmet fordítottunk a felsőoktatáshoz kötődő fejlesztések kutatási potenciáljának megerősítésére, továbbá a határ menti együttműködések kialakításával új oktatási-kutatási kapcsolatok kialakítására. Az innovatív, sokrétű és dinamikus nemzetközi kapcsolathálózatok létrehozásával, illetve a meglévő partnerkapcsolatok bővítésével intézményünk hosszú távú fejlesztési lehetőségeit szolgáljuk.
A pályázat fontos eleme volt továbbá, hogy a felsőoktatási intézmények hagyományos oktatási, kutatási tevékenységen túl biztosítani tudjuk a hatékony tudástranszfer megvalósítását, vagyis a felsőoktatási intézményben létrejövő új tudás és technológiák ipari szereplők irányába történő minél közvetlenebb továbbítását és a hasznosítását.
A pályázat során a kutatási kapacitások fokozásával, illetve a társadalmi fejlődési potenciál szempontjából meghatározó kutatási területek bővítésével is növelni kívántuk a társadalmi innováció területe iránt érdeklődő kutatók számát.
Törekedtünk továbbá arra is, hogy az EKF hangsúlyosabb szerephez jusson a kreatív város vagy „smart city" koncepció megvalósításában, a kedvezőtlen társadalmi és gazdasági változások megelőzésében, illetve annak kezelésében, a fenntartható vidék megszervezésében.
A smart cityről általánosságban elmondható, hogy a fejlett városok futurisztikus jelzője, ami sugallja a város jelentőségét, a gyors és fenntartható növekedést, mindezt emberközpontú megközelítésben, élhető környezetben és átlátható módon.
A smart city nem egy projekt, hanem egy tervezési filozófia. Ötvözi magában azt a szellemiséget, amely minden fejlesztésben azt az innovatív megoldást keresi - elsősorban az infokommunikációs eszközökre alapozva -, amitől hatékonyabb és még jobban működő lesz a város. Az okos város attól okos, hogy minimális erőforrás felhasználásával és maximális hatékonysággal képes minőségi szolgáltatásokat nyújtani lakóinak, és mindehhez a lehető legjobban használja fel a rendelkezésre álló legújabb technológiákat.
A smart city az a hely, ahol a befektetések és az infrastrukturális beruházások révén egyszerre valósul meg a fenntartható gazdaság növekedése, a természeti erőforrások hatékony felhasználása és az életminőség javulása.
A fentiek alapján érezhető, hogy egy okos város megalkotása nem egyszerű folyamat, a fejlesztések könnyen zsákutcába futhatnak, például ha teret engedünk a fejlett technológiák öncélú, a város számára tényleges hasznot nem eredményező alkalmazásainak, vagy ha úgy próbálunk alkalmazni más városokban sikerrel alkalmazott módszereket, hogy nem vesszük figyelembe saját városunk adottságait, korlátait.
A projekt a következő területeken illeszkedett a Főiskola intézményi profiljához és a 2013–2016 közötti időszakra vonatkozó szakmai Intézményfejlesztési Tervéhez:
- képzésfejlesztés
- profiltisztítás
- markáns intézményi arculat kialakítása (specializáció)
- teljesítménynövelés
- a versenyképesség fokozása és fenntartása
- regionális igényeknek való megfelelés
- a régió hátrányos helyzetének csökkentése
- nemzetköziesítés